dilluns, de setembre 26, 2005

Més de religió i ateisme

Voldria reprendre el post d’adés amb aquest post nou recordant quan feia literatura medieval i el Hauf destacava la importància de l’art religiós; estic totalment d’acord que la religió ajuda a socialitzar els pobles i que les religions han aportat arquitectura, literatura, música, bellesa al capdavall, de les quals ens sentim corpresos i meravellats (m’agraden les catedrals i gaudisc amb els retaules recordant passatges de la bíblia). Tanmateix som al segle XXI.

Pensem que des de les piràmides, passant per les catedrals gòtiques, fins al Taj Mahal, totes són obres monstruoses, des de dos punts de vista. D’un costat, en el sentit grec de la paraula, són grans, garratibants, esplendoroses i dignes de veure, però d’un altre costat, en el sentit actual, tenen un passat nefast, de mort, de repressió i de megalomania divina que de cap forma es pot justificar. És per això que hom no podrà negar que tan espiritual és la piràmide de Keops com la tomba de Franco: esclaus, morts, i complexos de grandiositat hi van darrere. Trobe que hom no hauria de justificar les religions pel passat esplendorós que hi ha aportat a la humanitat, cal situar-se exactament en aquesta part del camí: són belles, ens commouen, però no han estat innòcues. La custòdia de la catedral de València, tot el conjunt del Vaticà, o el Machu Picchu porten molta història darrere.

Òbviament la religió és una cosa abstracta i, fet i fet, ha estat l’home qui ha concretat el fet religiós amb normes, mesures i vènies, de manera que hauria de blasmar més l’acció humana, per manipular el proïsme, que no pas una entel·lèquia. Però què hi farem, la religió, la fan els hòmens, i alguna cosa és menester dir-hi, i jo ho faig amb aquesta reflexió: roda i volta, que fortuna, salut i amor, o morts, catàstrofes naturals i estats repressors no són gràcia divina, sinó d’algú més a la vora, de manera que si cal consolar algú o congratular-se d'alguna cosa no és menester Vishnu, Déu o Quetzalcóatl.

4 comentaris:

  1. Perfect Dark Zero : Xbox 360 :: Halo : Xbox
    How's that for an analogy? If you don't buy it now, that may change come October 4th.
    Wow, I found this blog very informative. Keep it up.
    I have a online mcse certification site. It pretty much covers online mcse certification related stuff.
    Come and check it out if you get time.. Thanks.

    ResponElimina
  2. Per a mi la religió és un fenòment social que "relliga" , com diuen que és per etimologia, però de la mateixa manera que la filosofia ha segregat la ciència quan algunes parts s'han fet quantitatives, la religió ha segregat la política i els negocis; i les obres magnes que s'atribueixen a religió ara poden ser atribuides a polítiques d'estat o a negocis (com la sagrada familia de bcn i.e.).

    La espritualitat és una altra cosa, per a mi és el sentiment personal i privat que fa que els humans quedin atrapats a les religions.

    La religió és el més antic exemple d'enginyeria social organitzada.

    ResponElimina
  3. crec que el taj majal no te res a vore amb la religio, si no m'equivoque va ser construit com a tumba d'una esposa molt querida de no se que raja de India.. crec..

    ResponElimina
  4. Com ampliació del que deia ahir de quina mena d'enginyeria social és la religió, aquí hi ha aquesta nota d'un llibre que ho tracta:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Viruses_of_the_Mind

    ResponElimina