dilluns, d’octubre 14, 2013

Les vares vàries

He llegit aquestes dues notícies (aquesta i aquesta) i en cap de les dues m'ha quedat clara la notícia (si no és que revisen la notícia després), però supose que deu voler dir que les xiquetes no poden participar, no només en la festa del Misteri d'Elx, sinó tampoc com a cantants del cor.

Dita la cosa, fa temps vaig enraonar amb una amiga que em comentava que el Misteri d'Elx era una de les millors representacions musicals de què disposem com a valencians, no només pel fet musical, sinó pel tema lingüístic valencià, i que malgrat el pòsit religiós que encara resta (i que d'alguna manera encara sotmet els poders públics laics al poder religiós) no llevava de ser un gran espectacle teatral i musical.

Correcte, jo no m'estacaré en el fet musical i teatral (i si em colleu, amb el fet patriòtic d'un fet valencià que ha perdurat al llarg del temps, malgrat les dictadures vàries que hem patit i s'han encarregat d'anorrear-nos com a país polític i cultural). A mi, no m'agrada el Misteri d'Elx no pel fet musical i artístic, ni perquè obliga les autoritats publiques a acudir a la processo que hi ha en el programa d'actes, ni perquè a hores d'ara encara hom se la creu des del punt de vista religiós. A mi, no m'agrada el Misteri d'Elx perquè encara arrossega vicis antics i que de cap de les maneres es pot justificar, per molts centenars d'anys que tinga darrere: la discriminació de sexe.

Realment, ço que em dol és que aquesta amiga i moltíssimes més dones no han alçat la veu de denúncia vers aquesta discriminació i sí que les alcen per a altres ocasions, com són les campanyes de publicitat discriminatòries fetes per l'administració pública com per les empreses de perfums, cotxes, detergents, etc. Perquè, de fet, és habitual fer ús del boicot en situacions aquestes i, a mi, no m'ha paregut trobar veus que criden al boicot.

Certament, és lleig socialment veure una dona en postura dominada per un grup de mascles que anuncien una marca de roba, però també trobe lleig socialment que unes xiquetes no puguen participar en aquesta festa tan valenciana: per cert, la foto de la dominada és molt estètica, igual que l'espectacle del misteri.


8 comentaris:

  1. No acabe d'entendre algunes de les cursives del teu post. No oblides que el fet religiós és, també, cultura i que les autoritats assisteixen a la Festa d'Elx perquè és, encara, la festa major del municipi. Ningú sotmet ningú, sinó és aviat, l'esdeveniment cultural i religiós esdevé encontre entre diferents poders (hui per sort separats), visions i maneres de veure el món que conviuen en el sí d'una tradició mil·lenària. Això sí, coincidisc amb tu en la teua crítica principal: les xiquetes haurien de ser participants de ple dret del Misteri. És anacrònic, inexplicable i fins i tot indignant que es consentisca aquesta discriminació. Una Mare de Déu amb piu... On s'ha vist!

    Per cert, que l'has presenciat mai? Per algunes coses que dius, més aviat, per com les dius, crec que no. És realment emocionant!

    ResponElimina
  2. Sí que he estat en la representació del Misteri, hi vaig anar novembre anys arrere i només vaig assistir a la primera part, perquè a la segona ja no estaria a gust.

    Torne a dir que no parle del fet artístic i musical que tu trobes emocionant. Ço que jo retrec és que no he sentit veus de rebuig i de boicot a aquest fet que margina les dones (xiquetes) per molt valencià que siga. Em pareix un poc hipòcrita assistir a l'església a veure aquest espectacle i participar en els "altres" actes i després malparlar d'altres esdeveniments que són igual de discriminadors (una altra cosa seria estar a casa amb el tocadisc i sentir el Misteri en la intimitat de la casa).

    Al remat, que les autoritats assisitsquen al programa de festes religioses no deixa de ser una acceptació del poder de l'esglèsia amb connivència amb el poble. Per exemple:

    -Veges tu, que l'alcalde (o els regidors) no vagen a la processons... On s'ha vist!

    Ja puc dir-te jo que si fóra l'alcalde i no anara a la processó rebria tot tipus de crítiques.

    Per últim, no estic gens d'acord amb això de la religió, cultura, encontre, tracidió, etc. Al llarg dels mil·lenis s'han perdut altres manifestacions culturals que implicava religió i no ha passat res: bacanals gregues, aplecs druídics, etc. Però això és un altre tema que no entrava en el meu text.

    ResponElimina
  3. Jo puc gaudir del Misteri lliurement i, també des de la llibertat, criticar el que em sembla que no és correcte. NO veig la incoherència. Quan estime una persona, hi ha moltes coses d'ella que potser no m'agraden, però la continue estimant. D'aquest país hi ha un bon grapat de coses que canviaria, però diàriament continue participant del seu dia a dia: continue treballant, pagant impostos... El que seria incoherent seria que em semblés bé que al Misteri d'Elx no participen xiquetes i per un altre costat proclamar-me defensor de la igualtat. Ara, sempre que puga aniré a veure'l, i continuaré denunciant eixe fet que és, a totes llums, injust!

    Parles de festes que s'han perdut. Això no vol dir que aquesta que considerem valuosa s'haja de perdre per una suposada inèrcia o perquè hi ha una cosa en ella que necessàriament haurà de canviar-se. A més, les festes que anomenes no s'han perdut, s'han transformat al ritme de les creences i de la societat. NO tenim bacanals, però tenim carnaval per les mateixes dates i amb celebracions similars. No tenim saturnals perquè les hem transformat en el Nadal. No tenim lupercals, però fem la candelera. S'han perdut les festes a Flora? Maig continua sent el mes de les flors i de les creus de maig.

    Els qui fan el Misteri no tots formen part de l'Església. Però sí tots formen part del poble. Crec que és normal que l'alcalde hi assistisca en representació d'aquest per reconèixer de la feina i la dignitat de l'efemèride. Igual que veig normal que assistisca a una entrega de premis literaris, a l'homenatge a un personatge il·lustre de la seua localitat, o a la cremà d'una falla guanyadora del primer premi, esdeveniment que també beu de la tradició religiosa, en aquest cas pagana.

    ResponElimina
  4. Pel que fa el primer paràgraf, continue dient que retreure campanyes que maltracten la dona i respectar i donar suport a aquest espectacle que també "maltracta" les dones és poc coherent per a jo.

    Pel que fa al segon paràgraf, certament hi han els carnestoltes, hi han les flors de maig, etc. però cristianitzades: diversos llonganisses, un mateix porc.

    Pel que fa al tercer paràgraf, és cert que no tots aquells qui estan en el Misteri formen part de l'església: el detall important per a jo és que l'Església està en tots aquests esdeveniments amb un paper "importantíssim", destacat orgullós i notori. Assisitir a una missa, a una processó, a una romeria és un acte religiós, i els altres (premis i homenatges) són laics. No em fa res que un alcalde vulga anar-hi si és cristià, però que hi vaja per devoció i en nom d'ell només, i no en nom d'una administració i per a pagar no sé quins favors o quines aparences electorals.

    Finalment, em pareix molt bé que gaudisques d'aquests esdeveniments. Jo només he volgut mostrar un fet que considere discriminatori: blasmar per exemple una campanya publicitària perquè untilitza la dona com un objecte i callar la boca quan es nega les xiquetes a formar part d'un esdeveniment tan important. Dis-li caritat cristiana, dis-li solidaritat.

    ResponElimina
  5. Crec que caus en maximalismes. Si no m'agradaven els d'èpoques passades en que se'ns feia passar a tots per la pedra (de l'altar), ara toquem l'altre extrem.
    Laic: que no és religiós. L'ajuntament ha de ser laic en aquest sentit SEMPRE. Laic: independent del poder religiós. L'ajuntament (i tota institució pública) ho ha de ser més encara. Però deixa de ser-ho en assistir a un acte religiós públic considerat central per gran part dels ciutadans? En perd la independència?

    Jo no ho crec. La perdria si es doblegués als postulats i dogmes de l'Església a l'hora de legislar i dur a terme la seua acció de govern, que ha de ser totalment neutra davant del fet religiós. Però essent-ho, ha de reconèixer també la importància que per a molts ciutadans té la dimensió religiosa de l'existència, i ha des ser una garantia de la llibertat de consciència del ciutadà, i la llibertat religiosa d'uns ciutadans que poden i han de tenir dret, en igualtat, a manifestar públicament les seues conviccions (com passa en el Misteri). I parlem de religions com podem parlar de sistemes de pensament filosòfics. Igual que assisteix al Misteri, l'alcalde d'Elx podria participar en una taula rodona sobre ateisme i construcció d'una ètica cívica, per anar després a l'acte de clausura del curs de l'associació de jubilats. Sempre ha de fer-ho des de la seua INDEPENDÈNCIA.

    Crec que aquest país viu una anomalia històrica: tenim uns dirigents eclesiàstics hereus d'aquells que van recolzar un règim feixista per mantenir els seus privilegis i que encara no han demanat perdó per aquesta col·laboració, en molts casos, assassina. I que adés i adés encara intenten influir en la vida pública i imposar a la resta de la societat la seua moralitat que beu d'uns dogmes que no han de ser fonament de cap ètica pública. Això cal denunciar-ho sempre. Però, com he dit, sense caure en maximalismes.

    I per altra banda, estic d'acord en què si creus que no has d'assistir al Misteri per coherència, no hi assistisques. Ara, jo sí que ho faré i al mateix temps continuaré batallant perquè participen les xiquetes (ja he participat en alguna protesta i recollida de firmes). I ho faig pel fet que crec que és un bé patrimonial que cal protegir i fer que arribe a les generacions futures. I no oblides que malgrat el seu component religiós, ha estat declarat Patrimoni de la Humanitat per una associació molt lluny de ser sospitosa de nacionalcatolicisme. Fixa't: patrimoni de la Humanitat. Tant de la que creu com de la que no creu.

    ResponElimina
  6. No ho faré llarg, perquè torne a dir la idea del text és que continue dient que retreure campanyes que maltracten la dona i respectar i donar suport a aquest espectacle que també "maltracta" les dones és poc coherent per a jo.

    Al remat, una església buida el dia del Misteri en protesta contra la discriminació potser faria més que l'arreplega de signatures. Trobe.

    Un últim detall: ja m'he fixat que és patrimoni de la Humanitat. Al tall de patrimonis: el dia que concedisquen el patrimoni de la humanitat a les corregudes de bous continuaré pensant-me això dels patrimonis (aquest i uns altres de concedits).

    ResponElimina
  7. Esperem que no arribe aquest dia!

    ResponElimina
  8. Una explicació darrera. M'imagine que en Elx deuen haver-hi xiquetes que deuen voler participar en la festa del seu poble, en el patrimoni universal del seu poble, amb orgull. S'ha de tenir el cor molt dur per a dir-los que no poden interpretar cap paper per aquestes raons que es donen. A mi, sincerament em cauria la cara de vergonya si els diguera que no poden eixir-hi i després ensenyar-los que les dones són iguals que els hómens i són capaces de fer igual que un home. ¿Es podria tenir la consciència tranquil·la? Jo trobe que no...

    ResponElimina